عضو مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مشارکت مالیات‌دهندگان در تعیین محل هزینه‌کرد مالیات پرداختی در ایجاد احساس رضایت و اعتماد در مودیان موثر است. به این ترتیب، حکمرانی مالیاتی مردم را در هزینه‌کرد درآمدهای مالیاتی کشور خواهیم داشت.

حکمرانی مالیاتی مردم در اقتصاد با تعیین محل هزینه‌کرد درآمدهای مالیاتی توسط مالیات‌دهندگان

مشارکت مردم در اقتصاد یکی از خواسته‌های اساسی مقام معظم رهبری است. از شعار سال جاری مبنی بر "جهش تولید با مشارکت مردم" نیز می‌توان به این موضوع پی برد. به طور کلی، مشارکت دادن مردم در اقتصاد، یکی از اصول اساسی نظام جمهوری اسلامی است.

اصل مشارکت دادن مردم در اقتصاد، زمانی که قرار است مردم در قالب مالیات به پرداخت هزینه پروژه‌های عمرانی کشور مبادرت کنند، چند برابر می شود. در همین راستا، هیئت وزیران به عنوان آخرین اقدام دولت سیزدهم در حوزه مالیاتی به تصویب مصوبه‌ای مبادرت کرده است که زمینه را برای تعیین محل هزینه‌کرد مالیات‌ها توسط مالیات‌دهندگان در چارچوب ماده تبصره 100 فراهم می‌کند. 

به زعم کارشناسان، تبیین مصارف مالیات و مشارکت مالیات‌دهندگان در تعیین محل هزینه‌کرد مالیات‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. این امر به عنوان یک اقدام بی‌سابقه در دستور کار قرار گرفته است و در ارتقای فرهنگ مالیات‌دهی کشور موثر خواهد بود.

از شواهد این طور برمی‌آید که دولت سیزدهم در ارتباط با اطلاع‌رسانی در این زمینه که درآمدهای مالیاتی در کجا هزینه می‌شوند، دغدغه دارد. از نظر بسیاری از کارشناسان، این دغدغه دولت به جا و شایسته تقدیر است. دولت سیزدهم ریل‌گذاری‌های اولیه را در زمینه مالیات‌ستانی حقه از همگان در کشور انجام داده و نیاز است این روندها در دولت چهاردهم دنبال شود.

 نادرقلی ابراهیمی، عضو مجلس شورای اسلامی در خصوص مصوبه هیئت وزیران مبنی بر این که مالیات‌دهندگان مشمول تبصره 100 می‌توانند محل هزینه‌کرد مالیات پرداختی‌شان را مشخص کنند، تصریح کرد: دولت سیزدهم در راستای دریافت مالیات حقه از همگان اقدامات اساسی و مهمی انجام داد. در ادامه درآمدهای مالیاتی در امور زیربنایی به کار انداخته شد. در همین راستا، شاهد هستیم که زمینه برای مشارکت مالیات‌دهندگان در تعیین محل هزینه‌کرد مالیات پرداختی شان مشخص شده است.

وی ادامه داد: مشارکت مالیات‌دهندگان در تعیین محل هزینه‌کرد مالیات پرداختی در ایجاد احساس رضایت و اعتماد در مودیان موثر است. به این ترتیب، حکمرانی مالیاتی مردم را در هزینه‌کرد درآمدهای مالیاتی کشور خواهیم داشت. این موضوع با اصل مشارکت مردم در اقتصاد همخوانی دارد و برای کشور منفعت دارد.

عضو مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: به کار انداختن درآمدهای مالیاتی در حوزه‌های توسعه‌ای امر مرسومی است که در کشورهای مختلف دنیا رواج دارد. این روند در کشور ما در دولت شهید رئیسی شروع شد و باید ادامه پیدا کند.

ابراهیمی در خصوص کاهش استقراض از بانک مرکزی و پرداخت دیون در دولت سیزدهم به پشتوانه درآمدهای مالیاتی تصریح کرد: چاپ پول بدون پشتوانه یکی از مشکلاتی بود که در دولت‌های قبلی (یازدهم و دوازدهم) داشتیم. این امر اثرات منفی بر جامعه دارد و به لحاظ افزایش تورم و لطمه به تولید برایمان مشکل‌ساز می‌شود. در دولت سیزدهم، درآمدهای مالیاتی به کمک دولت آمد تا به استقراض از بانک مرکزی نپردازد.

وی ادامه داد: درآمدهای مالیاتی در دولت سیزدهم در حوزه‌های مولد به کار افتاد. طی سه سال گذشته یک سری قوانین به تصویب رسید که زمینه را برای ایجاد زیرساخت‌های لازم به منظور اشتغال و بهبود معیشت مردم فراهم می‌کند. در دولت سیزدهم، اشتغال مولد و تولید ثروت مبتنی بر منابع مالیاتی مدنظر بود. 

وی ادامه داد: در دولت شهید رئیسی تلاش‌ها در راستای به کارگیری ثروت در زمینه احیای شرکت‌ها و صنایع تعطیل و نیمه‌تعطیل به کار گرفته شد. از سوی دیگر، در زمینه اصلاح نظام مالیاتی و به کار انداختن درآمدها در امور زیربنایی نیز در دستور کار بود. این روندها باید در دولت بعدی نیز ادامه یابد تا معیشت مردم دچار مشکل نشود.

عضو مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در دولت سیزدهم، بخشی از درآمدهای مالیاتی در حوزه بهداشت و درمان به کار گرفته شد. اقداماتی همچون افتتاح بیمارستان تخصصی مادر و کودک حضرت فاطمه الزهرا (س) ایرانشهر، افتتاح بیمارستان تخصصی کودکان اکباتان همدان، افتتاح بزرگترین مرکز درمان ناباروری شرق کشور در مشهد و افتتاح بیمارستان فوق تخصصی کودکان بندرعباس به پشتوانه درآمدهای مالیاتی صورت گرفت. این دستاوردها بر اثر عملکرد انقلابی و شبانه‌روزی دولت شهید رئیسی به دست

آمد.  

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.